یکی از امور اختلافی وهابیت با امت اسلامی اعم از شیعه و اهلسنت بحث قدرت اولیاء خدا بعد از مرگ است
وهابیت مدعی هستند که هرگاه انسانی ولو اینکه این شخص از اولیاء خدا باشد یا جزء انبیاء از دنیا رفت روح وی دیگر هیچ قدرت و تاثیری در این دنیا ندارد و برای همین اعتقاد شیعه و اهل سنت را تکفیر میکند
محمد عمر سربازی و کرامات اولیاء بعد از مرگ
وهابیت در حالی چنین ادعای را مطرح میکنند که عقیده اهلسنت و شیعه بر این پایه استوار است که کرامات و دائره اشراف اولیاء خدا در این دنیا با مرگ وی از بین نمیرود چنانچه محمد عمر سربازی از بزرگترین علمای اهلسنت ایران چنین میگوید:
مسئله هفتم: بدان که از بعضی از اولیاء بعد از موت هم تصرفات و کرامات عجیب و غریب سر می زند و این مورد بسیار واقع شده است چرا که ولایت بعد از موت گرفته نمیشود بلکه همراه با ولی است
خلاصة التصوف ص187
این عقیده نه تنها عقیده محمد عمر سربازی است بلکه علمای بزرگ دیگر اهلسنت هم به آن اذعان کرده اند که به طور مثال به چند نمونه آن اشاره میکنیم
قاضی عیاض و ملا علی قاری:اولیاء خدا بر همه امور آگاه هستند و برای آنها هیچ حجابی نیست
قال القاضی : وذلک أن النفوسَ الزکیةَ القدسیة إذا تَجَرَّدَتُ عن العلائق البدنیة عَرَجَتْ واتصلت بالملأ الأعلى ، ولم یبق لها حجابٌ فترى الکلَّ کالمشاهد بنفسها أو بإخبار الملک لها ، وفیه سرُّ یطلع علیه من تَیَسَّر له
جان های تزکیه شده و قدسیه هرگاه از تعلّقات جسمانی عروج می کند و با عالم اعلی واصل می شود و حجابی باقی نمی ماند، آنگاه همه را مشاهده می کنند به شخصه و یا با خبر آوردن فرشته. و در آن رازی است که برای هر که توفیق میسّر شود، خواهد دانست.
مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح ج 3 ص 11 ، اسم المؤلف: علی بن سلطان محمد القاری الوفاة: 1014هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیة - لبنان/ بیروت - 1422هـ - 2001م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : جمال عیتانی
شخصیت ملا علی قاری
در مورد شخصیت ملا علی قاری همین بس که خود اهل سنت اذعان کرده اند که وی مورد قبول تمام اهل سنت است
اخوند یلمه شاگرد مولوی محمد یوسف حسین پور در کتاب خود به نام مسائل مهمی اعتقادی و فقهی از دیدگاه اهل سنت که سه نفر از بزرگان اهلسنت فعلی ایران از جمله مولوی حسین پور مفتی خالد دهواری و مولانا عبیدالله صاحب جانشین مولوی محمد عمر سربازی در تقریظ خود به این کتاب متون آن را تائید کرده اند در مورد ملا علی قاری چنین میگوید:
علامه ملا علی قاری حنفی که همه علمای اهل سنت او را قبول دارند
مسائل مهمی اعتقادی و فقهی از دیدگاه اهل سنت ص103
و این سخن یعنی اینکه اعتقادات ملا علی قاری به عنوان یک اعتقاد صحیح در نزد اهل سنت پذیرفته شده است
مناوی: برای اولیاء خدا بعد از مرگ حجابی وجود ندارد
و در جای دیگر هم مناوی یکی دیگر از علمای اهل سنت این مطلب را به عنوان یک عقیده صحیح نقل میکند
حیثما کنتم فصلوا علی فإن صلاتکم تبلغنی لأن النفوس القدسیة إذا تجردت عن العلائق البدنیة عرجت واتصلت بالملإ الأعلى ولم یبق لها حجاب فترى الکل بالمشاهدة بنفسها وبإخبار الملک بها وفیه سر یطلع علیه من تیسر له ذکره القاضی
هر جایی که شما باشید، بر من صلوات بفرستید، زیرا درود شما برای من میرسد. زیرا نفس قدسی وقتی از علائق دنیوی جدا شود ، به ملاء اعلی متصل می شود، و برای آن حجابی باقی نمی ماند. بنابراین، همه چیز را با مشاهده خود و یا خبردادن فرشتگان میبیند. در این روایت سری است برای کسی که به آن دست یابد از آن مطلع میشود. این مطلب را قاضی عیاض نقل کرده است.
فیض القدیر ج 3 ص 400 فیض القدیر شرح الجامع الصغیر ، اسم المؤلف: عبد الرؤوف المناوی الوفاة: 1031 هـ ، دار النشر : المکتبة التجاریة الکبرى - مصر - 1356هـ ، الطبعة : الأولى
مناوی: برای ولی خدا بعد از مرگ حجابی نیست و همه چیز را مشاهده میکند
وی نه تنها سخن قاضی عیاض را نقل کرده بلکه خود هم چنین مطلبی را اذعان داشته است
( حیثما کنتم فصلوا علی فإن صلاتکم تبلغنی ) لان النفوس القدسیة إذا تجردت عن العلائق البدنیة اتصلت بالملأ الأعلى ولم یبق لها حجاب فترى وتسمع الکل کالمشاهد ( طب عن الحسن بن علی ) ( باسناد حسن )
هر جایی که شما باشید، بر من صلوات بفرستید، زیرا درود شما برای من میرسد. زیرا نفس قدسی وقتی از علائق دنیوی جدا شود ، به ملاء اعلی متصل می شود، و برای آن حجابی باقی نمی ماند. بنابراین، میبیند و همه چیز را میشنود همانند کسی که مشاهده میکند.
التیسیر بشرح الجامع الصغیر ج 1 ص 11 ، اسم المؤلف: الإمام الحافظ زین الدین عبد الرؤوف المناوی الوفاة: 1031هـ ، دار النشر : مکتبة الإمام الشافعی - الریاض - 1408هـ - 1988م ، الطبعة : الثالثة
قدرت توجه و آگاهی رسول خدا پس از مرگ
وهابیون در حالی مدعی هستند که وقتی انسانی بمیرد هیچگونه قدرت و توانایی در امور این دنیا ندارد که علمای اهلسنت که علمای اهل سنت معتقد هستند اولیاء خداوند قدرتی بعد از مرگ کسب میکنند که حتی در زمان حیات هم آن را نداشته اند
مناوی بعد از نقل روایت:
وفاتی خیرا لکم تعرض علی أعمالکم فإن رأیت خیرا حمدت الله وإن رأیت فیها شرا استغفرت لکم
مینویسد:
ومن فوائد الموت أیضا عرض الملائکة صلاة من صلى علیه والتوجه فی آن واحد إلى ما لا یحصى من أمور الأمة ولم یثبت ذلک فی الحیاة ومن فوائده أیضا الإثابة بالحزن بموته وتسهیل کل مصیبة بمصیبته والاعتبار به والرحمة الناشئة من اختلاف الأئمة وارتفاع التشدید فی التوقیر ونحو ذلک
از فوائد مرگ پیامبر این است که فرشتگان درود افرادی را که به آن حضرت میفرستند، به آن حضرت عرضه میکنند و نیز آن حضرت در آن واحد به امور غیر قابل شمارش امت، توجه میکند در حالی که این امرحتی در زمان حیاتش ثابت نشده است.
و از فوائد مرگ نیز این است که در حزن و اندوه بر آن حضرت ثواب داده می شود و هر مصیبتی که بر انسان وارد می شود، به مصیبت پیامبر تحملش آسان میشود و از آن عبرت گرفته می شود...
فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج 3، ص 401، عبد الرؤوف المناوی الوفاة: 1031 هـ ، دار النشر : المکتبة التجاریة الکبرى - مصر - 1356هـ ، الطبعة : الأولى
سیوطی هم ذیل این روایت همین مطلب را میگوید:
3771 - حیاتی خیر لکم تحدثون ویحدث لکم، فإذا أنا مت کانت وفاتی خیر لکم، تعرض علی أعمالکم : فإن رأیت خیرا حمدت الله، وإن رأیت شرا استغفرت لکم[ . . . ومن فوائد ( ذلک ) الموت أیضا : عرض الملائکة صلاة من صلى علیه، والتوجه فی آن واحد إلى ما لا یحصى من أمور الأمة، ولم یثبت ذلک فی الحیاة . .
الجامع الصغیر من حدیث البشیر النذیر - (ج 1 / ص 349) الإمام جلال الدین عبدالرحمن بن أبی بکر بن محمد بن سابق الدین السیوطی
حال سوال ما از وهابیت این است :
* آیا علمای اهل سنت مشرک هستند؟
* آیا باز هم مدعی هستید که وهابیت وجود ندارد و هیچ اختلاف عقیدتی بین شما و اهل سنت وجود ندارد؟
* آیا علمای اهلسنت هم معنی توحید را نفهمیدند؟